18.01.2024

Letter to the Editor of the Swiss Sunday Paper “NZZ am Sonntag”

New at Swiss Better Gold

Response to an article published on January 14, 2023

“The certified disaster”

“An investigation report shows serious safety problems”

We are disappointed to note that the article about the mining accident in May 2023 in Yanaquihua, Peru, contains inaccuracies. It relies on a seven-month-old provisional report from the competent mining authority, which has since been contradicted in crucial aspects. The article also preempts the public prosecutor's official investigation report, which is set to be released shortly.

The information provided in the article regarding the financing of Swiss Better Gold, a Public-Private Partnership existing for over 10 years between the Swiss Better Gold Association and the State Secretariat for Economic Affairs (Seco), is factually incorrect. The Federal Government's contribution to the programme in the ongoing phase amounts to 6 million francs, with the private sector contributing an additional 11,2 million francs.

Switzerland is a major player in the global gold trade. As a society, we must not turn our backs on the 20 million people involved in artisanal and small-scale gold mining countries from the Global South. Unfortunately, mining remains an industry exposed to constant risks. One of the goals of Swiss Better Gold is to work closely with mining operators and authorities to evaluate and introduce practices that minimize these risks.

Diana Culillas, CEO Swiss Better Gold

Original text in German:

«Die zertifizierte Katastrophe»

«Ein Untersuchungsbericht zeigt gravierende Sicherheitsprobleme»

Mit Enttäuschung stellen wir fest, dass der Artikel über das Grubenunglück im Mai 2023 in Yanaquihua (Peru) Ungenauigkeiten enthält. Er beruft sich auf einen sieben Monate alten  provisorischen Bericht der zuständigen Bergbaubehörde, der in der Zwischenzeit in wichtigen Punkten widerlegt wurde. Zudem greift der Artikel dem offiziellen Untersuchungsbericht des Staatsanwalts vor, dessen Veröffentlichung kurz bevorsteht.

Sachlich nicht zutreffend sind die im Artikel gemachten Angaben in Bezug auf die Finanzierung von Swiss Better Gold, einer seit über 10 Jahren bestehenden Public-Private Partnership zwischen der Swiss Better Gold Association und dem Staatssekretariat für Wirtschaft (Seco). Der Beitrag des Bundes zur Durchführung des Programms in der laufenden Fase beträgt 6 Millionen Franken, der Privatsektor steuert zusätzlich gegen 11,2 Millionen Franken bei.

Die Schweiz ist ein wichtiger Akteur im globalen Goldhandel. Als Gesellschaft dürfen wir den 20 Millionen Menschen, die in Ländern des Globalen Südens in kleinen Minen Gold abbauen, nicht den Rücken zukehren. Leider ist der Bergbau nach wie vor ein Wirtschaftszweig, der ständigen Risiken ausgesetzt ist. Eines der Ziele von Swiss Better Gold ist es, in engem Kontakt mit Bergbaubetreibern und Behörden Praktiken zu erproben und einzuführen, die diese Risiken minimieren.

Diana Culillas, CEO Swiss Better Gold